Úvodní fotka:
Ilustroval jsem to na diváckém úspěchu snímku Agnieszky Hollandové Hořící keř a filmu Xaviera Beauvoise – Des hommes et des Dieux (O lidech a bozích). Ten druhý se stal v roce 2011 dokonce nejnavštěvovanějším filmem ve Francii. Mohlo by se zdát, že šlo o výjimku z pravidla mainstreamových kánonů vkusu. Jenomže překvapení pokračuje. Svědčí o tom i letošní úspěch filmu Johna Michaela McDonagha Kalvárie a snímku Pawla Pawlikowského Ida na filmovém festivalu v Karlových Varech. O prolamování komerčních stereotypů svědčí i skutečnost, že vítězným filmem se na tomto festivalu nestal žádný z nákladných projektů zavedených společností a tvůrců, ale divácky náročný film gruzínského režiséra Georgije Ovašviliho Kukuřičný ostrov (snímek, ve kterém se téměř nemluví a který se celý odehrává na miniaturním ostrůvku uprostřed hraniční řeky Inguri mezi Gruzií a Abcházií). Skutečným překvapením letošního roku je ale především tažení nízkorozpočtového snímku Ida Evropou. Jedná se o černobílý, kontemplativní film, natočený ve starém formátu 4:3, který se navzdory vysokým estetickým i obsahovým nárokům kladoucím na diváka, stal letos nečekaně bezkonkurenčně nejnavštěvovanějším filmem v Evropě.
Jeho tvůrce Pawel Pawlikowski natáčel zprvu dokumenty pro BBC. Jedním z nich byl dokument o vnuku nebo pravnuku geniálního ruského spisovatele F. M. Dostojevského, který někde ve Velké Británii řídí tramvaj a ve volném čase usiluje o rozšiřování povědomí o Dostojevského díle. V roce 1987 a 1988 natáčel v tehdejším Československu dokument o Václavu Havlovi. Během natáčení se doslova zamiloval do českého disentu. Tento film byl také prvním snímkem, který se po r. 1989 v Československu o Václavu Havlovi vysílal. Film Ida patří mezi jeho hranou tvorbu, byť nezapírá dokumentaristické aspekty. Hlavní osnova se promítá na pozadí historicky velmi zásadních událostí moderních dějin střední Evropy, do kterých jsou hlavní protagonisté vpleteni. Nejedná se ale o historicky věrohodnou uměleckou rekonstrukci, jako tomu bylo v případě filmu Agnieszky Hollandové Hořící keř.
Vlastní příběh je poměrně jednoduchý. Mladá řeholní sestra, která se připravuje k přijetí věčných slibů, se nečekaně dozvídá, že má příbuznou. Doposud si myslela, že nikoho takového nemá, vyrůstala od nejútlejšího dětství v sirotčinci a o své rodině neměla žádné zprávy. A najednou se znenadání objeví její teta. A to není všechno, dozvídá se, že je židovka a že její rodiče byli zmasakrováni někdy na začátku války. Začíná neobyčejně poutavé a přesvědčivé hledání vlastní identity. Divák je vtažen do nadčasové meditace o identitě člověka, o rodině, o historii, o tom, že v individuálním životě člověka existují paradoxy. Ida, tak se totiž mladá řeholnice jmenuje, objevuje v tetě střídající muže, aby s nimi prožila jen jedinou noc, která je navíc alkoholička, kus sebe sama. Postupně se obě ženy dostávají do vesnice, kde před válkou žila jejich rodina, a vstupují do rodného domu. Hledají hrob rodičů Idy, který za velmi bolestných okolností nalézají.
Téměř celý film se odehrává v noci, příšeří, smrákání nebo rozednívání. Na svou cestu hledat hrob rodičů se ženy vydávají v noci. Působivá hra se světlem diváka vtahuje do intimity jeho vlastního nitra, do jeho odvržené a opomíjené nebo upozaďované spirituální dimenze. Sám režisér říká, že film vyjadřuje určitou nostalgii, nesentimentální nostalgii po určitém období dějin, po lidech a hlavně po existenciální pravdě. Téma volby je zde velmi silné. Nejde však o liberální volbu životního stylu, Pawlikowski se snaží vypovídat o volbě existenciální pravdivosti vlastního života. Za tímto účelem klade na diváka značné nároky. Nepodbízí se mu barvitými efekty, prudkým spádem dějové osnovy, estetizací násilí nebo sázkou na obligátní erotické scény. Právě naopak, práce s kamerou akcentuje statické záběry ve snaze, aby divák vstoupil do permanentní přítomnosti existence.
Obrazy jsou rámovány tak, aby v nich byla spousta vzduchu a prostoru. Většina dění se odehrává dole. Překvapivý je také způsob snímání krajiny, která ve snímku hraje důležitou roli. Kameraman opouští běžné horizontální snímání krajiny a pokouší se ji jakoby zdvihat. Usiluje o vertikálu krajiny. Jedná se o evidentní snahu dostat do snímku vertikálu. Místy se to přibližuje některým záběrům z filmů Carla Theodora Dreyera nebo Roberta Bressona. Osobitá práce s obrazem je patrná i na snímání tváří. Detaily tváře nelze přehlédnout, jsou velmi intimní a navozují pocit privilegované důvěrnosti diváka s vnitřním prožitkem protagonistů filmu. U filmu jsou uvedeni dva kameramané. Ten první po dvou dnech natáčení opustil, nedokázal se přizpůsobit novému způsobu vidění. Na jeho místo nastoupil jeho mladý a nezkušený asistent, který tak dostal a využil životní příležitost. To se nakonec ukázalo být šťastné. Možná jsme tu svědky začátku kariéry někoho, kdo bude v budoucnosti kladen mezi taková jména jako je Sven Nykvist.
Ale to vše nevysvětluje výrazný divácký zájem o tento snímek. Ten překvapil i samotného tvůrce. Obecně je tento zájem považován za obrovské překvapení. Pawlikowski se domnívá, že uvnitř mainstreamu si stále více lidí uvědomuje, že až příliš žije uprostřed obrazů, které jim ve skutečnosti nic moc neříkají a touží uniknout někam pryč. Film se nesnaží divákovi zalíbit, podbízet se mu, režisér dokonce říká, že ho diváci příliš nezajímají. Umělecká pravdivost není na objednávku. Koneckonců žádná pravdivost se nedá měřit kalkulem poptávky. A přesto film oslovuje! Laciné fráze o tom, že „v dnešní době…“, „dnes už nejde…“, „doba Bergmanů, Tarkovských, Bressonů aj. nenávratně skončila…“, že „dnešní divák potřebuje něco jiného“, estrádu efektů a technických vymožeností omočených sentimentální romantikou nebo reprodukování známých a srozumitelných schémat, prostě berou za své a neplatí. Jednoznačně artový film Ida plní kina a fascinuje publikum mainstreamových festivalů. Čím to? Pawlikowského zajímá především „člověk s otřesenou myslí“. Překvapivě ho nalézá tam, kde ho málokdo čeká. Jakoby se ukazovalo, že oním otřeseným člověkem je přinejmenším každý Evropan. Pawlikowský ho ale nedusí v jeho vlastní bezvýchodnosti, nabízí mu strhující duchovní snímek o lidech, kteří nesouhlasí, kteří chtějí něco nemožného, kteří chtějí něco překročit, tak jako mladá řeholnice Ida jdoucí po cestě za zvuku Bachovy skladby Ich ruf zu dir Herr Jesu Christ v posledním záběru filmu. Nabízí mu snímek, který není jen simulakrem, ale dá se mu skutečně věřit.