Putování jako  jiná zkušenost vzdělávání – workshop se studenty Trnavské univerzity v Malé Fatře

Tým TK

Úvodní fotka:

Putování jako  jiná zkušenost vzdělávání – workshop se studenty Trnavské univerzity v Malé Fatře

Novinka

23/05/2025

Na přelomu dubna a května se náš pedagog František Burda v rámci programu Erasmus zúčastnil unikátního workshopu se studenty Trnavské univerzity. Tamní Teologická fakulta usiluje o inovaci výuky, při níž se učebna mění v otevřenou krajinu, a studenti v poutníky za poznáním. Putování se stává pedagogickou metodou kombinující fyzický pohyb, kontemplaci a dialog a propojuje racionální reflexi s osobní zkušeností.

Přijímání sebe a druhých
Kurz navázal na podobný poutnický projekt s názvem Cesta přijímání sebe a druhých, který se odehrál, opět za účasti Františka Burdy, v loňském roce.  Ten ukázal, jak velký formativní potenciál v sobě skrývá chůze. Tehdy studenti putovali po Malých Karpatech, scházeli se v kruhu, aby během společných zastávek v poledne a večer, sdíleli myšlenky bez posuzování a učili se vnímat druhé. Praktická cvičení rozvíjející empatii a otevřenost byla přirozeně prokládána tichou meditací v přírodě. Účastníci hodnotili workshop jako významný přínos k sebepoznání i posílení vztahů.

Dialog v pohybu
Na úspěch loňského pilotního projektu navázal letošní seminář Peripatetické školy filozofie, který tentokrát probíhal v Malé Fatře. Termín „peripatetikos“ pochází z Aristotelova lycea, kde se filozof se svými žáky procházel kolonádami a debatoval. Stejně tak se naše škola dialogu vrací ke kořenům filozofování, ke slovům, která dozrávají v tempu kroku a v interakci člověka s krajinou. „Kdo chodí, učí se naslouchat tichu v sobě a příběhům svých společníků, a pak se poznání stává moudrostí,“ zdůrazňuje patron akce prof. Miroslav Karaba.

Teorie s praxí
Cílem letošního semináře bylo spojit teoretické poznatky křesťanské filozofie a teologie se zkušeností společné cesty, na níž se charakter formuje v souladu s myšlením. Putování pomáhá rozvíjet trpělivost, vděčnost a solidaritu, protože rytmus kroku přirozeně učí jednoho přizpůsobovat se druhému. Dovednosti reflektivního dialogu a vzájemného porozumění, které si studenti osvojují, vytvářejí pevný základ pro jejich budoucí kariéru. Akademický předmět se tak stává osobní cestou, na níž se učení prolíná se zkušeností a znalosti dozrávají v moudrost.

Josef Žuffa

Trnavská univerzita

Úvodní fotka:

Putování jako  jiná zkušenost vzdělávání – workshop se studenty Trnavské univerzity v Malé Fatře