Osobnostně spirituální předpoklady transkulturní komunikace

Magisterské

Předmět poskytuje seznámení se se základními předpoklady osobnostního a spirituálního rozvoje, kterým je pěstování ctnosti kritického myšlení v transkulturní perspektivě. Dále představí spirituální a osobnostní rozvoj v kontextu širšího náhledu na člověka v jeho horizontálně-vertikální rovině. Důraz bude kladen na vlastní sebepoznání, sebereflexi a práci s emocemi doprovázejícími tuto profesi. Seznámí též s důležitými aspekty smyslu povolání v rozličných oblastech pomáhajících profesí, které jsou vázány na osobnostně-spirituální růst. Nevyhne se problematice syndromu vyhoření, zneužití kulturní moci, vztahu k nemoci, stáří a smrti atp.
Hlavním cílem předmětu je rozvoj sociálních dovedností, které klíčovým způsobem ovlivňují kvalitu a efektivitu transkulturní komunikace jako jsou sebepoznání, přijetí svého stínu, pěstování ctnosti kritického myšlení atp. Jedná se o dovednosti, které jsou využívány při jakémkoli setkávání lidí v sociálních skupinách, jsou uplatňovány v pomáhajících profesích a dávají člověku možnost lépe porozumět nejen sám sobě, ale zejména druhým lidem, efektivně s nimi komunikovat, kooperovat, vyjednávat i zvládat zátěžové situace ve skupině.

Hlavní témata – osnova:
– sebepoznání, práce s emocemi a vnitřním životem
– vertikální a horizontální rozměr osobnosti v duševně-tělesné rovině
– klasické itineráře duchovního růstu jednotlivce a společenství
– spiritualita zdola versus spiritualita shora
– praktické principy k utváření osobní syntézy: rozvoj ctností, tvořivá věrnost povolání
– cesty spirituality zdola /biblické, monastické, psychologické obrazy, spiritualita zdola v pohádkách/
– rozvoj ctností související s osobností pracovníka v pomáhajících profesích jako moudrost, odpovědnost, láska, soucit, umění vcítit se do druhého, trpělivost, obětavost, sociální cítění, poctivost, velkorysost, humor i optimismus atd.
– rizika a nebezpečí zneužití moci, léčba patologií v pomáhající profesi, obrazy nedostatečného vědomí vlastní hodnoty
– vztah k sobě samému, rozvíjení vědomí vlastní hodnoty

BURDA, František. Osobnostní a spirituální rozvoj. Hradec Králové: UHK, 2013. (interní tisk)
Education for spiritual, moral, social, and cultural development. Ed. Ron Best. London; New York: Continuum, 2000.
GRÜN, Anselm. Spiritualita zdola. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2002.
The hidden form of capital: spiritual influences in societal progress. Ed. Peter L. Berger and Gordon Redding.. London; New York: Anthem Press, 2010.